skip to Main Content

Collageen voor bodybuilders

Collageen voor bodybuilders

Collageen is het meest voorkomende eiwit in het menselijk lichaam. Het wordt gevonden in de botten, spieren, huid en pezen.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325344#summary

Wat is collageen?

Het is een primair structureel eiwit dat wordt aangetroffen in de pezen, ligamenten, spieren, botten, bloedvaten, kraakbeen, huid en het maagdarmstelsel van het menselijk lichaam. Dit is het zwaarste eiwit dat in uw lichaam wordt aangetroffen, dat 35% uitmaakt van het totale eiwitgehalte in uw lichaam.

De term ‘collageen‘ is afgeleid van een Grieks woord dat ‘lijm’ betekent. Collageen, in feite werkt als een lijm die je lichaam samenbindt. Collageen is voorwaardelijk opgebouwd essenti├źle aminozuren die proline, glycine en arginine zijn. Voorwaardelijk essentiele aminozuren zijn die welke je lichaam produceert, wat je nodig hebt om in te nemen zijn essentiele aminozuren, omdat uw lichaam deze niet zelf kan aanmaken. Dit is een van de redenen waarom collageensupplementen enorm veel winnen in populariteit.

Tot op heden zijn er in totaal 29 soorten collageen ontdekt. Hiervan zijn type I, II en III, die voornamelijk gevonden zijn in het menselijk lichaam.

Er zijn genoeg onderzoeken die stellen dat collageen een positieve invloed heeft op de kwaliteit van de huid en helpt rimpels te verminderen. Het verbetert ook de gezondheid van haar en nagels. Collageen is ook nuttig bij het verminderen van gewrichtspijn.

Tegenwoordig kun je op grote schaal gebruik maken van collageen in verschillende functionele voedingsmiddelen zoals eiwitten, repen, gebak, enz.

De fitnessindustrie brengt collageen op de markt met de bewering dat het helpt bij spieren op te bouwen.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34491424/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30386805/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29949889/

Wat Is Collageen

De rol van collageen bij bodybuilding begrijpen

Misschien heb je wel eens gehoord van collageen supplementen. Meestal wordt ernaar verwezen in de context van een betere huid, met een mooie gloed, of beter haar, met groei en een mooie uitstraling maar collageen is een eiwit en de voordelen voor uw trainingen en het herstel daarvan zijn niet iets om aan te overzien. Terwijl andere supplementen meer kunnen doen om u te helpen om sneller resultaten te zien, Is wat collageen kan doen misschien veel subtieler maar zal zeker een grote hulp zijn, zelfs als het gewoon is voor uw algemene gezondheid. Aan het eind van de dag drijft een betere gezondheid ons in het algemeen om beter te kunnen trainen en om onze prestaties te verhogen en betere resultaten bereiken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Collagen

Laten we eens kijken naar collageen supplementen en zien wat ze kunnen doen voor uw algemene gezondheid en prestaties. Terwijl er nog steeds naar wordt gekeken voor concreet bewijs kan het wat doen om gewoon te helpen deuren te openen naar gebieden van uw gezondheid en prestaties die mogelijk nog ontbraken.

https://www.healthline.com/nutrition/collagen-benefits

Onderzoek naar verschillende soorten collageen en hun voordelen

Er zijn ongeveer 28 typen collageen ge├»dentificeerd. Ze verschillen door hoe de moleculen worden samengesteld, de celcomponenten die worden toegevoegd en waar het collageen in je lichaam wordt gebruikt Alle collageen fibrillen hebben ten minste ├ę├ęn drievoudige helix structuur.

https://www.healthline.com/nutrition/collagen-benefits

De belangrijkste vijf soorten collageen en wat ze doen zijn:

  • Type I. Dit type vormt 90% van het collageen van uw lichaam. Type I is dicht op elkaar gepakt en gebruikt om structuur te geven aan uw huid, botten, pezen en ligamenten.
  • Type II. Dit type wordt aangetroffen in elastisch kraakbeen, dat gewrichtsondersteuning biedt.
  • Type III. Dit type komt voor in spieren, slagaders en organen.
  • Type IV. Dit type komt voor in de lagen van je huid.
  • Type V. Dit type komt voor in het hoornvlies van uw ogen, sommige huidlagen, haar en weefsel van de placenta.

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/23089-collageen

Het nemen van collageen heeft veel grote voordelen die uw algemene gezondheid en fysieke prestaties enorm kunnen beïnvloeden. Of dat nu voor prestaties en herstel is, of gewoon om de lichaamsfuncties te helpen speelt collageen een rol op tal van gebieden die belangrijk zijn voor uw algemene gezondheid, ontwikkeling en groei als sporter en mens.

Voordelen van collageen zijn onder andere:

Gewrichtspijn verlichten: aangezien collageen werkt om de integriteit van kraakbeen te verbeteren, werkt u eraan het kussen dat uw gewrichten beschermt te versterken.

Botgezondheid verbeteren: dit kan helpen botten te versterken om ze een betere structuur te geven en voorkomt afbraak om u sterk en stabiel te houden.

Vergroot de spiermassa: collageen kan ervoor zorgen dat uw spieren sterk en goed blijven werken
Het verhoogt de spiermassa en verbetert de algemene kracht voor optimale prestaties.

Verbeter uw huid, haar en nagels: aangezien dit een belangrijk onderdeel van de huid is, kan de elasticiteit en hydratatie werken voor een betere huidgezondheid. Het kan ook de haar- en nagelgroei stimuleren.

Potentieel gewichtsverlies: Studies moeten dit nog volledig bewijzen, maar collageen kan mogelijk  ook uw metabolisme verhogen om te helpen bij het afvallen.

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/collagen/#:~:text=Foods%20to%20boost%20collageen%20productie&tekst=%5B6%5D%20Deze%20bevatten%20vissen%2C,%2C%20bell%20paprika’s%2C%20en%20tomaten

Waar moet u hoogwaardige bronnen van collageen vinden voor uw

Bodybuilding-dieet?

Hoewel er veel collageen supplementen bestaan, kan het een uitdaging zijn om de juiste te vinden je wilt zeker alleen het beste op je plank en in je routine. Een volledige aanvulling stack zal alleen die supplementen bevatten met ingredi├źnten van het hoogste niveau, formules van hoge kwaliteit en gerenommeerde bedrijven die hen steunen. Of het nu een pre-workout, eiwitpoeder, intra workout BCAA of multivitamine is, een collageen supplement kan hier goed bij passen om u de beste kans om die gewenste winsten te zien die u het meest wilt.

Is collageen beter voor of na een training?

Het antwoord hierop kan afhangen van uw individuele doelen, maar wat belangrijker is dat je het regelmatig moet innemen.

Als u last heeft van gewrichtsongemakken of stijfheid, kan het nemen van collageen pre-workout een goede keuze zijn. Een studie toonde aan dat suppletie met collageen peptiden vitamine C bevatten,  een uur voor het sporten verbetert de collageen synthese in het lichaam. Dit kan de gezamenlijke kracht en veerkracht vergroten.

Als het uw primaire doel is om spieren op te bouwen, kan het beter zijn om collageen na de training te nemen, dit kan een anabool – of spieropbouwend – effect hebben.

Bodybuilding Dieet
  • Biotech Iso Whey Zero

    Biotech Iso Whey Zero
    44,9074,90 BTW incl.
  • Nano Pancakes

    Nano Pancakes
    1,6929,95 BTW incl.
  • Rabeko Zero Sauces 425 ML

    Rabeko Zero Sauces 425 ML
    4,90 BTW incl.
  • M&M’s Hi Protein Bar Peanut

    M&M’s Hi Protein Bar Peanut
    2,5029,90 BTW incl.
  • Pam Original Bakspray

    Pam Original Bakspray
    8,90 BTW incl.
  • Grenade Carb killa Protein bar

    Grenade Carb Killa Protein Bar
    2,4527,50 BTW incl.
  • Weider 32% Proteine Bar

    Weider 32% Proteine Bar
    2,0034,90 BTW incl.
  • USN Trust Crunch Eiwitreep

    USN Trust Crunch Eiwitreep
    2,5029,90 BTW incl.
  • Barebell Protein Bars

    Barebell Protein Bars
    2,4926,99 BTW incl.
  • Mars HI Protein bar

    Mars HI Protein Bar
    2,5036,00 BTW incl.
  • QNT Light Digest Whey Protein

    QNT Light Digest Whey Protein
    14,90 BTW incl.
  • Snickers High Protein Bar

    Snickers High Protein Bar
    2,5029,90 BTW incl.
Cart
Back To Top